8 kwietnia 2016 roku odbyło się VI Ogólnopolskie Seminarium Medioznawcze pt. Publiczność mediów w epoce cyfrowej.
Dynamiczny rozwój nowych technologii i mediów w erze cyfrowej powoduje zmiany w sposobie korzystania z mediów przez publiczność. Rosnąca popularność platform odbioru i dzielenia się zawartością medialną typu Facebook, Netflix, YouTube czy Twitter wpływa na konieczność analizy procesów komunikowania z perspektywy kultury partycypacji, interakcji oraz rosnącej roli dziennikarstwa obywatelskiego.
Celem seminarium naukowego była analiza współczesnych systemów medialnych z perspektywy użytkowników mediów. Organizatorzy zaproponowali debatę o współczesnych definicjach publiczności: od pasywnych odbiorców, do aktywnych uczestników procesów komunikowania, po przykłady prosumeryzmu, swarmingu, a także współtworzenia i udziału publiczności w dystrybucji treści medialnych. Specjalną uwagę poświęcono zmieniającym się sposobom korzystania z mediów przez publiczność oraz metodologii badań audytoriów. Analizę publiczności mediów w erze cyfrowej prowadzono także z uwzględnieniem kategorii kompetencji medialnych, wykluczenia cyfrowego i pluralizmu mediów z perspektywy użytkownika, w oparciu o debatę nad potencjałem inicjatyw oddolnych (rozwój blogosfery, dziennikarstwo obywatelskie) i włączania obywateli w procesy zarządzania mediami (procesy governance). Został uwzględniony wpływ aktywnej publiczności na działalność mediów tradycyjnych (user-generated content) i zmieniające się modele biznesowe współczesnych firm medialnych (crowdsourcing, finansowanie społecznościowe, modele otwartej innowacji).
Pobierz: program seminarium
|
|
|
![]() |
fot. Anna Onuszczuk |